Monday, May 6, 2013

Jangan Kamu Merasa lemah Atau Bersedih Hati



Redhalah dengan apa yang telah terjadi, pandanglah ia dari kacamata Rabbani, kerana di situ kita akan jumpai jutaan hikmah yang tersembunyi di sebaliknya. Apabila kita merasa sedih dengan apa yang terjadi, sibukkan diri dengan menghayati bait-bait cinta Al-Quran AL-Karim, maka di sana kita akan menjumpai, subhanallah, lembutnya pujukan Illahi, kasihnya Allah kepada kita kerana menganugerahkan kita ujian demi ujian, untuk mengingatkan kita akan perhambaan kepadaNya. 

Sama ada kita redha atau tidak redha, takdir itu sememangnya telah terjadi, dan tidak mungkin kita bisa ubah kembali, tetapi, apabila kita meyakini, setiap takdir itu adalah terbaik untuk kita, maka kita akan pasrah, diam, terus bermunajat, maka rasa ikhlas itu sedikit dan sedikit akan membanjiri hati, maka ia akan meluahkan senyuman syukur tidak terhingga. Alhamdulillah, atas segala apa yang berlaku. Alhamdulillah. Alhamdulillah daku masih bisa bangkit, Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah. ^__^.


Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya." - (Hadis riwayat Muslim)


Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. [Ali-Imran 3:139]

Motivasi buat kita bersama :


Penawarhati90
8.28pm
6 Mei 2013
Universiti Sains Malaysia


No comments:

Post a Comment