Isnin, 15 Ogos 2011

Ya IIlahi, Di Manakah Kebenaran Amalku?



Ya Allah, hatiku gersang, kosong tanpa isi yang baik. Tetapi dicemari dosa-dosa dan kemaksiatan kepadaMu. Kau anugerahkan nikmat yang banyak kepadaku, namun aku tidak tahu untuk mensyukurinya. Kau menegurku dengan pelbagai bentuk ujian, namun aku tetap lalai dari mengingatiMu. Ya Allah, Ya Rabbi, apakah bala bencana yang telah menimpaku? Ya Allah, aku butuhkan rahmat, kasih sayang dan perhatianMu. Sungguh, aku yakin, hanya itu yang boleh membawa kebahagiaan hakiki. Tetapi mengapa semua gerak lakuku, sentiasa menjauhi redhaMu? Dunia masih mengaburi pandangan mata hatiku. Aku seolah-olah hilang arah tujuan. Sedang masuliyah sangat banyak menantiku. Tapi, kebanyakan daripadanya gagal aku pikulkan. Ya Ilahi, di manakah kebenaran amalku? Dimanakah kebenaran hakiki? Aku telah thabat pada jalan ini. Ya Allah, tetapkan hatiku di atas jalan yang Engkau redhai. Tiadalah gunanya hidupku kira amalku semuanya hilang bagaikan debu yang berterbangan, sedang dosa-dosaku menjadi lautan tempat berendam ria... Ya Rabbi, Yang Memiliki Arsy Yang Agung, Yang Maha Agung, Yang tiada yang layak disembah melainkan Engkau, simpatilah hambaMu yang kerdil ini, hina dan jahil, yang akan sesat tanpa bimbingan taufiq dan hidayahMu, yang akan binasa di dalam neraka tanpa rahmat dan redhaMu, yang hidupnya sentiasa sengsara tanpa kasih sayang dan perhatianMu.

Ya Allah, sungguh aku terlalu jauh dariMu, hatiku terlalu keras dengan dosa-dosa terhadapMu. Seringkali aku melanggar janji dengan Mu. Begitulah hakikat hambaMu yang terlalu lemah untuk melawan belitan iblis dan nafsu. Ya Ilahi, kira Kau ingin menghukumku, maka Engkau adalah Dzat Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana...


Ya Ilahi... aku tak punya apa-apa melainkan apa yang Engkau anugerahkan, tiada siapa yang memahamiku melainkan Engkau Rabb Yang Maha Memahami, tiada siapa yang mengetahui sakitnya jiwaku melainkan Engkau Rabb Yang Maha Mengetahui, tiada siapa yang mampu membantuku menguraikan kesulitanku melainkan Engkau Rabb Yang Maha Mengurusi makhluk, tiada siapa pula yang mampu menghalang rencanaMu kira kau tetapkan kecelakaan mahupun kesenangan atasku... Ya Rabb, sungguh Kaulah Yang Maha berkuasa dan Maha Berkehendak atas segala sesuatu... Janganlah Kau haramkan rahmat dan hidayahMu atasku dek kerana dosa-dosa dan kemaksiatanku.

Ya Rabbi, Pemilik segala ampunan, Yang Maha Perkasa dan tidak pernah menzalimi makhluk... ampunilah hambaMu... tiadalah maknanya hidup ini tanpa ampunan dan rahmatMu. Sungguh, aku amat yakin, rahmatMu Maha Luas... walau kutahu, masih ramai lagi hamba-hambaMu yang lebih layak untuk menerima perhatian dan kasih sayangMu, tapi bukankah Engau adalah Rabb Yang Maha Kaya... maka tidak akan berkurangan sedikit pun dari kekayaanMu kira engkau tumpahkan rahmat dan rezekiMu ke atasku...



Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rabbi, Ya Ilahi, curahkanlah rahmat dan kasihMu. Ya Allah, dengarlah pintaku, kabulkan doa harapanku.. agar ku dapat perlindunganMu, hingga selamat nasibku bila berhadapan denganMu kelak...

2 ulasan: