Isnin, 17 Oktober 2011

17 Oktober Hari Bermakna Buatku...



Assalamua'laikum wbt,

Sidang pembaca yang dirahmati Allah swt sekalian,

Semoga sentiasa berada di dalam Sakinah Imaniyah.

17 Oktober merupakan detik yang sangat bermakna dalam kehidupan saya. Pada tarikh ini bermulalah episod baru dalam kehidupan saya yang akan saya ingati sepanjang kehidupan saya. Pada hari ini, ada hati-hati yang bahagia, dan ada pula hati-hati yang berduka. Pelbagai perkara telah berlaku setelah berlalunya tarikh ini, lalu saya dapati, saya berada di tengah-tengah antara kegembiraan dan kedukaan. Semoga kedukaan itu akan hilang apabila hari berganti hari. Semoga kegembiraan itu akan kekal sehingga menuju ke gerbang syurgawi.

Sesungguhnya kehidupan ini merupakan sebuah ujian. Allah menciptakan pada setiap manusia itu pelbagai jenis ujian yang berbeza-beza. Hal ini disebabkan Allah swt Maha Mengetahui di mana kelemahan hamba-hambaNya, lalu Dia menciptakan ujian yang terbaik buat setiap hamba-hambaNya supaya mereka sentiasa kembali mengingatiNya seandainya mereka telah jauh dalam kelalaian dan kealpaan. Teringat saya akan sebuah hadis qudsi:

"Sesungguhnya ,diantara hamba-hambaKu,ada yang imannya tidak menjadi baik kecuali dengan kefakiran.Jika aku lapangkan rezekinya,maka imannya akan rosak.Diantara hamba-hambaKu ada yang imannya tidak menjadi baik melainkan dengan kondisi kaya.Jika aku membuatnya fakir,pasti imannya rosak. Diantara hamba-hambaku,ada yang imannya tidak menjadi baik,melainkan dengan kondisi sakit,seandainya aku sihatkannya,imannya pasti rosak.Aku mengatur hamba-hambaKu dengan pengetahuanKu terhadap apa yang ada dalam HATI mereka.Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui Lagi Maha Lembut."

Hadith Qudsi


Inilah yang dikatakan warna-warna kehidupan. Apabila Allah menciptakan ujian yang berbeza-beza, barulah ada jalan penyelesaian yang juga berbeza-beza. Seandainya dunia ini hanya terbentuk di antara 2 warna, putih dan hitam, maka, ia akan menjadi pudar dan suram. Begitu jugalah hari-hari dalam kehidupan kita. Pasti ada ketikanya kita gembira, ada kalanya kita rasa marah, dan ada juga masanya kita berduka. Inilah sifat manusia yang punya naluri tetapi alangkah indahnya seandainya kesemua sifat itu kita dorongkan di tempat yang betul. Barulah ia tidak menjadi sia-sia umpama debu-debu yang beterbangan.


Saya sentiasa berdoa agar Allah swt mentakdirkan sesuatu yang terbaik setelah berlalunya hari ini. Terbaik untuk kemaslahatan semua. Kadangkala di hati ini ada suatu perasaan bimbang, perasaan yang tidak mampu diceritakan, namun, hanya kepada Allah diri ini bertawakkal.


" Cukuplah Allah bagiku, ke atasNya daku bertawakkal, sesungguhnya Dialah Rabb Pemilik Arsy Yang Agung"


Hari ini merupakan hari Lahir seorang sahabat saya, kak Raja Umir Yasha yang dikasihi Lillahitaala, 17 oktober 2011, genap usianya, 22 Tahun. Saya turut rasa bahagia meraikan hari kematangan usianya. Semoga beliau sentiasa rasa bahagia dan mencapai kebahagiaan yang beliau inginkan di dunia dan di akhirat. Doa saya sentiasa mengiringi perjalanan kehidupan beliau. Indahnya sebuah persahabatan kerana Allah, kerana kita akan sentiasa memiliki rasa kasih dan sayang kepada saudara kita, walaupun mereka tidak ada pertalian darah dengan kita. Persahabatan kerana Allah menuntut pelbagai pengorbanan dan setiasa rasa bahagia apabila ia dapat berkorban dan memberi sesuatu yang menjadi keperluan sahabatnya itu.

Semoga ikatan ukhuwah Islamiyah di antara kami kekal hingga ke syurga Illahi kerana itulah tujuan sebuah persahabatan. Ingin bertemu di syurga Firdausi. Amin.

Hari ini sungguh bermakna bagi saya...sungguh bermakna...^_^


Wassalam..

7.00 p.m
17 Okbober 2011
Perpustakaan Usm.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan