Ahad, 26 Ogos 2012

J.E.J.A.K

Bismillahirrahmanirrahim

Bismillah adalah mujahadah. Bersungguh-sungguh tanpa mengeluh, pantang berkesah, dan senang berjuang.


" Barangsiapa yang bersungguh-sungguh di jalan Kami, sungguh benar akan Kami tunjukkan jalan-jalan Kami"- Surah Al-'Ankabuut:69-


Dengan menyebut namaMu Ya Allah, aku mulai langkahku, menapaki hari-hari dalam hidupku dalam permusafiran bertemu Mu, mengharapkan setiap langkahanku dalam pengawasanMu, dalam penglihatanMu, dalam pemeliharaanMu, dalam perlindunganMu, dalam rahmat & keampunanMu, sepenuh hati aku meletakkan tawakkal, pasrah & redha, agar jalanku ini, akan sentiasa berada di atas landasan yang lurus.

Beberapa hari lagi.....


Saya akan meninggalkan tempat ini, tanah airku, akan meninggalkan insan-insan yang saya sayang dan kasih kerana Allah, ibu bapa, adik beradikku, sanak saudaraku, anak saudaraku yang comel, Umar mukhriz, ibu bapa angkatku, Makcik Raziah & Pakcik Mawardi sekeluarga, Makcik Desmiati & Pakcik Mohd Fisol sekeluarga, Siti & K Mariam, juga setiap insan yang saya temui di sini. Terasa percutian ini sebenarnya sangat singkat, tetapi terlalu padat.

Bilik terbaikku..Medan ibadahku...

Percutian saya bermula dengan menjelajahi Putrajaya, kemudian pulang ke rumah, bekerja di Bazar Ramadhan, masih teringat pelanggan setia. Di situlah bermulanya perkenalan mendalam mengenai keluarga makcik Raziah, siti dan k mariam, di situlah bermulanya ukhuwah saya bersama Faizah, Hidayah & Balqis, 3 insan istimewa. Baru sahaja berkenalan tetapi seperti sudah lama kenal. Pertemuan yang pertama ini telah membawa kepada pertemuan seterusnya lagi dan lagi, kami berbuka puasa sekali, jalan-jalan di Dataran Helang, dan menemani mereka membeli keperluan raya. Alhamdulillah. Sesuatu yang saya tidak pernah sangkakan. Semoga Allah swt menjaga mereka di sana, dan mempertemukan kami lagi jika tidak di dunia, akhirat sana paling hakiki. Semoga Allah merahmati waktu kami.


Hari raya yang dilalui penuh dengan kesederhanaan, tiada apa yang lebih, tiada apa yang kurang. Semuanya sederhana sahaja, namun, Alhamdulillah, terasa keberkatannya apabila dapat berkunjung ke rumah saudara mara dan sahabat handal. Rasa bersyukur dan gembira rumah yang penuh dengan kesederhanaan dan kekurangan ini dikunjungi oleh ramai tetamu, kegembiraan bagi saya adalah menerima tetamu, kerana selalu saya tanamkan dalam diri tetamu itu pembawa rahmat, tidak kira siapapun mereka, mereka adalah tetamu yang harus dilayan sehabis baik . Ya, saya benar-benar merasai keberkatannya, kesunyian rumah ini terasa hilang, kegelapannya terasa bercahaya, hati yang sedih terasa bahagia, bahagia dengan Rahmat Allah swt. Alhamdulillah, Segala Puji Hanya untuk Allah. Jazakumullahukhairan kathira untuk segala-galanya, jazakumullahukhairan kathira sanak saudaraku, sahabat handalku. Saya sangat bersyukur melihat perubahannya. Juga rasa gembira dapat mencuba beberapa masakan baru, walaupun bersedih kerana ada yang tidak menjadi, tetapi itu adalah proses dalam kehidupan, proses untuk meningkatkan tahap kematangan seseorang insan.


Pasti akan merindui Umar Mukhriz, anak saudara tercintaku. Besar benar ilmu dan pengajaran yang dapat saya ambil dari melihat perkembangan si kecil. Banyak perkara mengenai kanak-kanak apabila menjaganya. Salah satu yang saya amati, kanak-kanak ini tidak suka kita menengking atau memarahi mereka. Saya menggunakan kedua-dua cara untuk mengujinya. Ada masa saya menjadi segarang 'K Ros upin dan ipin', dan ada masa saya menjadi selembut 'perempuan melayu terakhir', tetapi apa yang saya lihat, menggunakan kelembutan itu adalah pendidikan terbaik untuk anak-anak. Lembut tetapi tegas. Apabila saya mengatakan " Jangan" dalam nada yang keras, mesti dia akan buat apa yang saya larang, tetapi apabila saya mengatakan " Jangan" dalam nada yang lembut, selalunya dia akan ikut. Itulah kanak-kanak, mereka sukakan belaian dan kasih sayang serta perhatian daripada ibu bapa. (ibu saudara termasukla!). Cara hidup ibu bapa akan membentuk keperibadian anak-anak. Mereka tidak tahu apa-apa, dan terdedah kepada banyak bahaya. Sebab itu, amat penting bagi seorang ibu menjaga anak-anak dengan penuh perhatian, kerana terlalai seketika akan membawa penyesalan untuk selama-lamanya. Uniknya Umar, dia sangat suka makan, ada sesetengah kanak-kanak yang tidak suka makan. Tetapi, umar sanggup tinggalkan barang mainannya bila nampak makanan. Sememangnya gelagatnya sungguh melucukan. Setiap apa yang diajar, mudah diikutnya. Saya selalu jadi barang mainannya, dia sangat pantang dengan saya, kadang-kadang kena jadi kuda tunggangan, kadang-kadang sengaja menangis manja minta didukung. Penat tapi bahagia. ^^. Alhamdulillah.


Alhamdulillah.Alhamdulillah. Alhamdulillah. Percutian yang indah dan panjang, tetapi padat. Percutian yang sangat istimewa, melalui hari-hari yang sangat istimewa, menemui insan-insan yang sangat istimewa, walau kadangkala ianya disulami suka dan duka, tetapi, jiwa ini harus faham bahawa hakikat kehidupan ini sememangnya satu ujian. Nikmat dan musibah, kedua-duanya ujian. Namun, perbezaannya, bagaimana cara kita menerima ujian, menyebabkan kita semakin mendekat atau menjauh dari Pencipta Sekalian Alam. Raja sekalian alam.

Kadang kala kita merancang begini, kita sudah merancang dengan begitu rapi, namun begitu, perkara yang berlaku mungkin sebaliknya, sebenarnya, Allah menentukan sama ada apakah rancangan kita itu adalah baik untuk dilaksanakan atau tidak, serta Allah punya perancangan yang lebih baik buat kita. Yang paling penting, kita sudah sedaya upaya melakukan yang terbaik.

" Sesungguhnya manusia itu merancang, Allah juga merancang, dan sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik perancang".

Kini....Bermulalah detik perjuanganku, tidak akan kutoleh lagi segala yang telah berlaku. Apa yang akan terjadi, aku pasrahkan segalanya kepada Maha Penentu. Bermula saat ini, tumpuan pertama dan utamaku hanya untuk Mencari Keredhaan Allah dengan bermujahadah di mata pena. Aku pejamkan mata serapat-rapatnya supaya bisa kembali ke tujuan asalku, dan apabila aku bukakan mata, aku harapkan bahawa aku sudah berada di atas landasanku semula.

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam".


Walaupun mungkin dalam perjalananku ini, aku akan terluka dan melukakan, tetapi demi kebaikan, aku tetap akan berjalan, menuju ke matlamatku yang satu. Harus aku lalui dengan penuh ketabahan, harus aku melangkah dengan keyakinan seandainya aku yakini bahawa Allah sedang menemani dan mengiringi langkahku. Sesungguhnya perjalananku masih panjang. Allah akan menjaga hakku selagi aku menjaga hakNya. Semoga aku tidak akan risau mengenai rezekiku hingga ke hembusan nafas yang terakhir.


"Open your heart. Bukalah hatimu. Berdakwah bukan sekadar memindahkan ilmu. Demikian juga tarbiyah tak cukup hanya sebatas hubungan murid dan guru. Hubungan tarbiyah adalah komunikasi hati, ta'liiful quluub. Kerana apa yang keluar dari hati akan sampai ke hati, apa yang keluar dari lisan hanya akan bercokol di telinga. Bukalah hatimu untuk menerima orang lain dengan segala kelebihan dan kekurangannya. Ikatlah ia dengan iman, tuntunlah dengan ilmu, berilah cahaya dengan ma'rifah, gerakkan dengan nasihat, arahkan dengan taujihat, dan tumbuhkan dengan cinta. Siapkan hatimu untuk menerima hal-hal yang baharu. Mungkin berbeza dengan apa yang engkau punyai dan ketahui selama ini. Lapangkan dada dengan salamatush shadr, jadilah peribadi arhabuhum shadran, yang paling lapang dadanya."- New Quantum Tarbiyah


" Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang"


Bismillahirrahmanirrahim..Cukuplah Allah bagiku, ke atasnya aku bertawakkal, sesungguhnya Dialah Pemilik Arsy Yang Agung.


" Cemerlang Dakwah & Tarbiyah, Akademik & Kerjaya, Alimah Mujahiddah"


Orang yang ikhlas pasti akan selalu menang. Mari kembali ke medan Ilmu dengan hati yang sejahtera dan lapang. ^_^



JEJAK-Izzatul Islam

menapaki langkah-langkah berduri

menyusuri rawa, lembah dan hutan

berjalan diantara tebing jurang

smua dilalui demi perjuangan

letih tubuh di dalam perjalanan

saat hujan dan badai merasuki badan

namun jiwa harus terus bertahan

karna perjalanan masih panjang

kami adalah tentara Allah, siap melangkah menuju ke medan juang

walau tertatih kaki ini berjalan

jiwa perindu syahid tak akan tergoyahkan

wahai tentara Allah bertahanlah,,

jangan menangis walau jasadmu terluka

sebelum engkau bergelar syuhada

tetaplah bertahan dan bersiap siagalah

* The Poems

gunung tinggi menjulang

samudra luas membentang

adalah lahan peneguhan

hutan rimba

padang gersang

jadi ajang pembuktian

hujan badai

terik panas kerontang

pasti kan hiasi perjalanan

saat langkah tlah diayunkan

pantang surut ke belakang hingga sampai ke tujuan

bertahanlah dan bersiap siagalah




Hamba yang mengharapkan Rahmat & Maghfirah

Penawarhati90
6.42 p.m
7 Syawal 1433H bersamaan 26 Ogos 2012
Langkawi, Kedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan