Ahad, 20 September 2020

Bangkit dari Kekecewaan

 Bismillahirrahmanirrahim....


Pernahkah kita melihat anak-anak kecil bermain dan berlari-lari kesana kesini? 

Melihat anak-anak kecil ini pasti membuatkan kita merindui zaman kanak-kanak kita. Bermain, berlari riang gembira, tanpa memikirkan apa akan berlaku, tanpa memikirkan tanggungjawab yang perlu dipikul. Hidup mereka sentiasa happy, tak ada rasa sedih dan tak kenal erti kecewa, sentiasa tersenyum, gembira, walaupun kena marah, tak kenal rasa marah dan dendam. Sekali sekala terdetik rasa ingin kembali ke masa itu. Rindunya...


Tetapi, lumrah kehidupan, kita takkan selamanya menjadi budak. Kita akan melalui fasa-fasa peningkatan usia, begitu juga dengan kematangan dan kebijaksanaan. Ini terjadi apabila kita berhadapan dengan komitmen demi komitmen yang menuntut idea dan tindakan. Begitu juga kita akan mengalami fasa jatuh bangun, berjaya dan gagal dalam perjalanan kehidupan kita.


Adakah anda pernah rasa kecewa dalam hidup ini?


Kalau ditanya kepada sesiapapun, jawapannya pasti PERNAH. Sebagai manusia yang melalui kedewasaan sehari-hari, sudah pasti kita pernah bertemu dengan kekecewaan. Saya sendiri pun pernah melalui kekecewaan demi kekecewaan. Masih terbayang macam mana saya menangis teresak-esak bila saya perlu mengalami beberapa peristiwa yang mengecewakan. Waktu itu saya dah tak dapat mengekang air mata dan membiarkan diri betul-betul menangis, bersungguh-sungguh menangis supaya lepas itu saya akan rasa lebih lega. 


Sebenarnya, perasaan kecewa itu adalah buah dari kegagalan kita mendapatkan apa yang kita inginkan. Tetapi, setelah melalui fasa kegagalan itu, banyak perkara yang kita belajar sebenarnya. 


Pertamanya, kita akan mula hilang "sifat keakuan". Nama manusia itu sendiri berasal dari perkataan 'na-si-ya' yang dimaksudkan dengan 'pelupa'. Bermaksud, sebagai manusia ini, kita selalu melupakan siapa diri kita. Yang sebenarnya, kehidupan kita ini adalah sebuah pinjaman. Pemilik diri kita ialah Allah swt. Oleh itu, bukan kita yang mentadbir diri kita sendiri malah kita tidak layak untuknya, sebab kita tidak sempurna dan kita memang tidak tahu apa yang akan berlaku, walaupun di belakang leher kita sendiri pun kita tak nampak. Tetapi, apa yang kita buat? Dalam diri kita selalu terbit rasa yang kehidupan ni milik kita, dan kita selalu berfikir apa yang kita inginkan itu terbaik untuk diri kita. Jadi, kadang-kadang Allah 'gagalkan' perancangan kita yang mana kita tidak dapat miliki apa yang kita mahukan supaya kita kenal erti kecewa dan kita kembali mempunyai jiwa hamba. Lama kelamaan, apabila kita ditubi, ditubi, ditubi dengan kekecewaan, barulah timbul kesedaran yang diri kita bukan milik kita, tetapi Allah. Selalu kan kita dengar kata-kata yang "Allah tidak akan memberi apa yang kita inginkan, tetapi Allah akan beri yang terbaik" dengan pilihan yang kita buat. Sebab itu, kita sangat perlukan Allah dalam kehidupan kita dan kita kena selalu doa supaya Allah lorongkan kita ke jalan yang diredhaiNya dan jangan biarkan kita keseorangan di jalan ini, sebab kita sememangnya tidak berdaya mentadbir diri kita sendiri. 


Keduanya, kalau perasan, bila kita mengalami rasa kecewa demi kecewa, kita akan menangis dan menangis sungguh-sungguh orang kata "with all of my heart". Tetapi, lepas itu, kita akan merasa sedikit lega dan tidak terus membiarkan diri kita dalam rasa sedih itu. Lama kelamaan, kita akan bangun semula. Jadi sebenarnya, kecewa itu adalah titik permulaan untuk kita menjadi lebih baik dari sebelumnya. Oleh itu, apabila kita lalui beberapa episod kekecewaan dalam hidup kita, kita akan menjadi lebih matang dalam berfikir dan bertindak sehingga satu masa kita akan dapat merasakan perubahan sama ada pada fizikal dan akhlak keperibadian kita, cara kita bercakap, cara kita bertindak. Daripada situ, barulah kita dapat lihat hikmah pada rasa kecewa dan bersyukur pula dengan rasa itu setelah kita melalui fasa yang perit itu. 


Begitulah warna-warni kehidupan. Kalau dalam hidup ini, kita tidak diuji, hidup kita akan berlalu macam itu saja. Satu tona sahaja, tidak mencabar dan rasa bosan. Berbalik kepada kisah budak-budak tadi yang riang ria bermain tanpa ada sebarang rasa, sebab itu mereka belum matang, tetapi kalau sampai ke tua macam tu, tidak seronok juga kan, sampai ke tua tak matang-matang dan semua orang nak kena tolong fikir untuk dia kan. Jadi, bila diuji dengan kegagalan, kecewa, sedih, sebenarnya kita akan lebih matang jika dan hanya jika kita cuba bangun dan lalui cabaran itu dengan jiwa yang tabah. Jika kita terus-terusan kecewa, ingatlah, hidup kita singkat sahaja untuk kecewa yang melampau, untuk habiskan masa dengan kecewa. Hidup kita ni sekejap sangat, sebab itu kena manfaatkan sebaiknya, untuk apa? Untuk mencari keredhaan Allah dalam setiap amal kebaikan yang kita buat, cari bekalan ke negeri yang kekal abadi, manfaatkan betul-betul setiap denyut nadi yang Allah pinjamkan. Kalau kecewa, biarkan air mata mengalir deras sampai kita betul-betul lega, kemudian selepas itu, bina balik diri kita, teruskan langkah, teruskan berlari mengejar syurga tertinggi. Kecewa itu lumrah semua orang lalui, cuma dalam peristiwa yang berbeza-beza. Biarkan diri dan hati kita menikmati rasa tenang, rasa puas, rasa bahagia untuk detik yang hanya seketika cuma.


Tetapi janganlah pula kita berfikiran bahawa, aku tidak perlu rancang kehidupan, asyik kecewa saja. Salah pulak macam tu kan. Perancangan perlu ada, mimpi perlu ada, dan kita berusaha untuk jadikan realiti. Berkat doa, usaha, tawakkal, biasa dengar D.U.I.T kan. Kalau apa yang kita rancang, berjalan seperti yang kita inginkan, alhamdulillah, maka kita akan buat dengan lagi baik akan datang. Tetapi jika tidak menjadi seperti yang kita rancangkan, dan kita kecewa dengannya. Janganlah berlama-lama dalam rasa itu dan itu bukan pengakhiran kehidupan. Belajar dari kesilapan. Muhasabah semula di mana silapnya, berfikir itu mematangkan. Betul tak?. Yang penting, belajar dari kesilapan /kegagalan/ kekecewaan dan perbaiki. Belajar untuk melepaskan kekecewaan kita, jangan ada dendam, jangan ada sesuatu yang tidak selesai dalam hati kita. Barulah kita akan rasa tenang dan lega. 

Bila Allah sayangkan kita, Allah datangkan fasa-fasa jatuh dalam kehidupan kita, untuk menegur kita tentang sesuatu. Jika Allah biarkan kita dalam kemaksiatan, dalam kesombongan, dalam lagak kita, itu bahaya. Sangat bahaya. 


Teringin saya kongsikan sedikit titipan hasil perkongsian Bonda Pengetua sebagai motivasi untuk diri saya sendiri dalam memegang amanah-amanah yang tergalas di bahu saya : 



MOTIVASI DIRI

 

Tidak ada

"orang baik"

yang tidak punya

"masa lalu",

 

Dan tidak ada

"orang  jahat"

yang tidak punya

"masa depan".

 

Setiap orang memiliki

"kesempatan"

yang sama untuk

"berubah menjadi lebih baik".

 

Bagaimanapun masa lalunya dahulu, sekelam apa lingkungannya dulu, dan seburuk apa perangainya di masa lampau..

 

Berilah kesempatan seseorang untuk

"berubah".

 

Kerana,

"seseorang yang hampir membunuh Rasul pun"

kini terbaring di sebelah makam beliau. :

"Umar bin Khattab".

 

Jangan melihat seseorang dari masa lalunya..

"Seseorang yang pernah berperang melawan agama Allah pun"

akhirnya menjadi pedangNya

Allah :

"Khalid bin Walid"

 

Jangan memandang seseorang dari

"status" dan "hartanya",

kerana

sepatu emas "fir'aun" berada di neraka,  sedangkan

terompah "Bilal bin rabah" terdengar di syurga.

 

Intinya,

 

Jangan memandang

"remeh"

seseorang karena

"masa lalu"

dan

"lingkungannya",

karena

bunga teratai

tetap

mekar cantik

walaupun tinggal di air yang kotor.

 

Maka untuk jadi

"hebat"

yang diperlukan adalah

"kuatnya tekad".

 

Tak perlu pusingkan masa lalu,

tak perlu malu dengan tempat asalmu.

 

Jika kau mahu,

Kau bisa menjadi laksana

bunga teratai

yang tinggal di air yang kotor namun tetap mekar mengagumkan.

 

"Berubah"

dan

"bangkit"

jauh lebih

"indah"

dari pada

"diam"

dan hanya "bermimpi"

tanpa melakukan tindakan apapun.

 

INGATLAH !!!

 

Jika semua yang kita

"kehendaki"

terus kita

"miliki",

dari mana kita belajar "Ikhlas"...?

 

Jika semua yang kita

"impikan"

segera

"terwujud",

darimana kita belajar

"Sabar"...

 

Jika setiap

"do’a"

kita terus

"dikabulkan",

bagaimana kita dapat belajar

"Ikhtiar"...

 

Seorang yang dekat dengan

"Allah",

bukan bererti tidak ada

"air mata"...

 

Seorang yang tekun

"berdo’a",

bukan bererti tidak ada

"masa² sulit"...

 

Biarlah

"Sang Penyelenggara Hidup"

yang berdaulat sepenuhnya atas kita,

kerana hanya

"Dia-lah/ ALLAH SWT"

yang tahu waktu dan kondisi yang tepat untuk memberikan yang

"Terbaik"..

 

Tetap

"SEMANGAT"…

Tetap

"SABAR"…

Tetap

"IKHLAS"…

Tetap

"SYUKUR"...

Tetap

"BERDOA"...

Kerana kamu sedang kuliah di UNIVERSITI KEHIDUPAN...

 

Orang yang

"Hebat"

tidak dihasilkan melalui

"Kemudahan",

"Kesenangan",

dan

"Kenyamanan"...

 

Mereka dibentuk melalui

"KESUKARAN",

"TENTANGAN",

"HINAAN"

dan bahkan

"AIR MATA"

 

Gantungkan hidup kita sepenuhnya hanya kepada

ALLAH AZZA WA JALLA

Serta Kebenaran & Memperbaiki  Diri Kita

Semoga jadi renungan kita bersama





  

Penawarhati90

2.55pm

21 September 2020

Cheras, KL

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan