Khamis, 17 September 2020

Happy Birthday Malaysia ke-63


Kek sebagai Gimik Perasmian Penutup Bulan Patriotik oleh Kak Rosmaryza Razak. 
 

Alhamdulillah, tanggal 15 September 2020, berakhir sudah sambutan Penutupan Bulan Patriotik Peringkat Sekolah bersamaan sambutan Hari Pembentukan Malaysia yang ke-63. Memang tak disangka, sambutan bulan patriotik pada tahun ini sangat meriah, tidak pernah lagi berlaku di sekolah ini sambutan yang sangat menggalakkan, komitmen yang tidak berbelah bahagi sama ada dari warga guru mahupun anak-anak pelajar dalam setiap pertandingan yang dijalankan. Mungkin kelainan sedikit kerana hadiah yang lumayan dan guru-guru juga terlibat dalam beberapa pertandingan yang dipertandingkan. 

 

Seperti biasa, nama saya tidak pernah terlepas sebagai ajk dalam mana-mana program sekolah. Pada kali ini, terpilih pula sebagai Ketua AJK Gimik Perasmian Penutup Bulan Patriotik bagi tahun 2020. Nak katanya, bila tengok nama berada di atas, terus rasa down sebab, satu, nama saya memang jarang sekali jadi ahli utk satu-satu jawatan, boleh kata sentiasa jadi ketua, dua, sebab saya kenal diri saya yang sebenarnya tidak berseni dan idealistik sangat untuk lancarkan gimik yang gah. Satu malam tak dapat tidur memikirkan apa akan terjadi dengan saya sebagai ketua perlu fikirkan idea yang bombastik. Dan dalam fikiran saya yang sedang celaru ini tidak berhenti memikirkan : "kenapa aku?", "ish, kenapa aku lagi ni?", satu malam tak berenti tanya diri, kenapa? dan kenapa? (Pertanyaan standard setiap kali nama kena jadi ketua).


Pada hari esoknya, saya teringat satu perkongsian dari Mufti Menk :

“Life can be difficult if all you see is everything that’s wrong. Start focusing on what’s right, what’s good, what’s constructive. No matter what you’re facing, if you choose a positive mindset, you’ll emerge the winner. So if you want to feel better, you’ve got to think better!


Dalam menjalani kehidupan ini, saya kerap sekali dilorongkan kepada sesuatu yang saya sebenarnya tidak berapa suka. Kadang-kadang saya sendiri tertanya-tanya, kenapa?. Contohnya dalam jawatan-jawatan yang seringkali ditugaskan kepada saya. Tetapi itulah yang nak kena positifkan balik. Suka atau tak suka, kita tetap kena jalankan tugas. Tetapi kalau sekiranya kita asyik melihat semua itu dari sisi negatif, kita memang tak akan dapat jalankan dengan baik, hasilnya juga negatif. Jadi, kita kena pujuk diri kita supaya kita boleh memandang semua itu dari sudut positif. Adalah sesuatu yang  Allah nak latih kita, dan Allah nak kita belajar sesuatu. Jadi, kena ambil masa tenangkan diri, cuba cari apa kekuatan yang kita ada contohnya team rakan-rakan ajk yang memang superb, dan jalankan tugas kita sebaik mungkin. Masa-masa kritikal dan stres tu akan berlalu. 


Hasilnya, alhamdulillah, syukur sangat, semuanya dengan pertolongan Allah, "haza min fadhli Rabbi", semua orang gembira dengan idea kami. Rasa nak terduduk menangis terharu, Allah lancarkan semuanya, dan majlis berjalan dengan sangat meriah. Alhamdulillah, terima kasih Allah. 😊


Sebak menatap gambar ini, sebab anak-anak didikku ini bakal meninggalkan kami selepas SPM 2020, dan mereka melakukan dengan sangat terbaik. 



Perarakan dari barisan Frontliners


Acara memotong kek HB Malaysia oleh YDP PIBG, Puan Pengetua dan PK1



AJK Gimik yang cukup memberi komitmen dan sokongan dalam menjayakan majlis


Bersama barisan Frontliners masa hadapan. Insha Allah.


bersama pemenang pakaian tema patriotik terbaik


Selamat Hari Malaysia ke-63 dari warga SMK Seri Tasik


Tidak dilupakan kawan-kawan ZPT yang sentiasa ceria dan gembira, dan selalu memberi sokongan dalam apa jua keadaan. 


Ini Zon Barat pula. Banyak betul zon Utara, Selatan, Timur, Barat. Itulah cikgu. 



Apapun, alhamdulillah, terima kasih Allah, yang mengizinkan persembahan kami berjalan dengan lancar dan semua orang berpuas hati dengan gimik ini. Akhirnya, bolehlah saya melelapkan mata dengan tenang. 😊


Penawarhati90
17 September 2020
Cheras, KL




Tiada ulasan:

Catat Ulasan